Moja Firma: Srpski šalovi za domaću i inostranu kulturnu elitu

Srpski šalovi za kulturnu elitu: MojaFirma.rs intervju:

Započeti srećan brak i dobiti ideju za uspešan posao u istom danu za mnoge zvuči kao nemoguća misija. Ipak Dragan i Biljana Sandić uspeli su baš to.

Ovo dvoje izviđača, zaljubljenika u prirodu i tradiciju, odlučili su da se venčaju u Tršiću, rodnom mestu Vuka Stefanovića Karadžića, a jedino što im je nedostajalo bila je prava venčanica za mladu. Bio je to trenutak kada se rodila ideja za modni brend ISKON mode.

 

Dragan: Brend postoji od 2010. godine i do njega smo došli sasvim slučajno, uostalom kao što se sve lepo u životu dešava spontano. Supruga i ja smo se venčavali 2008. u Tršiću i nismo mogli da nađemo venčanicu koja je inspirisana tradicijom, a da opet bude malo drugačija, da ne bude obična narodna nošnja. Ispostavilo se da je bilo veoma teško naći takvu haljinu. Tako nam je sinula ideja i jednostavno je kliknulo sve. Rodio se ISKON mode, proizvodnja unikatnih, ručno rađenih odevnih predmeta, napravljenih isključivo od prirodnih materijala. Sve je inspirisano tradicijom i prilagođeno potrebama i zahtevima savremene osobe.

ISKON mode šalovi za jesen i zimu

ISKON mode, Stefan Đaković

MF: Od kud to da ste odlučili da se vežete baš za tradiciju sa svojim modnim brendom?

Dragan: Supruga i ja smo veliki zaljubljenici u prirodu i čitav život smo u izviđačima. I naš brak je izviđački, a naša deca, iako su mala, već imaju dane i dane provedene u šatoru. Znaju da prenoće sa nama i pod vedrim nebom. Kroz tu ljubav prema prirodi i tradiciji, obišli smo veliki deo bivše Jugoslavije.

Na tim putovanjima, ulazio sam u predivne stare kuće gde sam video fotografije sa starih tradicionalih venčanja. Znate one fotografije koje obično stoje okačene u spavaćoj sobi. One su na mene ostavile veoma snažan utisak. Iako tada nismo ni sanjali da ćemo se baviti ovim čime se sada bavimo, ta impresija koju smo imali, olakšala je našu odluku da uđemo u celu priču. Pogledajte samo gradsku nošnju na prelazu između 19. i 20. veka. Nama je to danas visoka moda, a bila je normalna odeća tog vremena. Siguran sam da tradicija, kao istorija, može da nas nauči mnogo čemu.

ISKON mode šalovi za jesen i zimu

ISKON mode, Stefan Đaković

MF: I tako ste februara 2010. krenuli sa proizvodnjom u Kragujevcu, gde ste bili sve do 2014. godine kada firmu premeštate u Beograd.

Dragan: Upustili smo se u jedan proces gde smo morali da učimo po sistemu pogreške i pogođenog. Kad su ručni radovi u pitanju nema pravila koja vam mogu reći za koje vreme se šta može uraditi ili koji su to tačno resursi potrebni da bi se napravio proizvod. Tako smo kroz, ta kako kažem, odrastanje, učili. Mic po mic, došli smo do toga da imamo proizvode sa kojima možemo da prezentujemo brend, ali i podneblje sa kojeg dolazimo.

ISKON mode

ISKON mode, Stefan Đaković

MF: Da li vam se poslovna priča razvijala prema zacrtanom planu od samog početka ili ste se suočili sa nekim problemima?

Dragan: Supruga i ja smo strašno uporni i dok ne udarimo glavom u zid ne odustajemo. Osnovne ideja nam je bila da, pod jedan krov, stavimo više malih proizvođača. Tu bi okupili naše tetke, strine, rodbinu, sve one koji iz hobija prave prelepe i unikatne odevne predmete, i oformili neku vrstu zadruge. Međutim, sve to zvuči lepo do trenutka kada stvari zapravo počnu da funkcionišu. Tada se odmah stvaraju različita mišljenja među ljudima, postavljaju se pitanja ko je koliko zaradio, da li neko više, neko manje… Već posle 2 godine, supruga i ja smo odlučili da kompletan proizvod bude u potpunosti naša investicija. Od razvoja ideje do finalnog proizvoda.

ISKON mode ručno tkan šal za zimu

ISKON mode, Stefan Đaković

MF: To je bio kraj svim mukama?

Dragan: Svih tih godina smo se razvijali u smislu da smo tražili nova rešenja. Kada je proizvodnja u pitanju neophodno je da čovek ima ogroman resurs u smislu mnogo proizvoda. Pogotovo kada je odeća u pitanju. Za modu se kaže da je najteže stvoriti brend, a najlakše ga je izgubiti. O tome svedoče i brojni naši modni brendovi koji su devedesetih bili pojam i na evropskoj modnoj sceni, a danas gotovo i da ne postoje.

ISKON mode šal za zimu i jesen

ISKON mode, Stefan Đaković

MF: Da li ste zato odlučili da u ISKON mode uključite još jednog poslovnog partnera?

Dragan: Pre tri godine prodali smo 50% firme kako bi mogli da napredujemo dalje sa novim partnerom, inače našim kumom, bez kog ne bismo došli dovde. Te 2014. godine, ISKON mode je dostigao maksimum koji je mogao postići u Kragujevcu. Počeli smo da razmišljamo šta dalje. Kojim putem krenuti? Čak sam pomišljao i na to da se vratim u Nemačku gde sam živeo prethodnih devet godina.

U tom trenutku tvrdoglavo sam rezonovao kao klasični Balkanac – da ja budem jedini ”gazda”. A onda je razum ipak prevagnuo. Shvatio sam da je bolje imati polovinu nečega, nego li sve od ničega. To prebacivanje u načinu razmišljanja bilo je ono što nam je pomoglo da idemo napred. Verujem da ima mnogo onih koji ne žele da ”daju” deo svog čeda, iako bez toga mogu samo da propadnu. Ja uvek ohrabrujem ljude da se pametno udružuju kako bi imali koristi od toga. Velika je stvar imati nekoga sa kim se možete posavetovati u korist napretka posla, a da to sve bude na prijateljskoj osnovi.

ISKON mode muška pamučna košulja

ISKON mode, Stefan Đaković

MF: Kako dolazite do ljudi koje zapošljavate?

Dragan: Kada je u pitanju ručni rad, što je naša glavna preokupacija, dodatni problem je što ne postoji kvalitetan školovan kadar. Postoji veliki broj seminara, ali jedno je hobi, a drugo profesionalno raditi nešto.

MF: Na koji način se sa time borite? Kako u ISKON mode funkcioniše osposobljavanje kadra?

Dragan: To nam je najbolnija tačka. Imamo sreće da smo edukovali jedan mladi tim ljudi koji žive od svog rada. Pokušavamo da napravimo ozbiljniju edukaciju kojom bi mlade dizajnere osposobili za korišćenje tehnika ručnog rada za svoju profesiju. Time bi i oni mogli da angažuju veći broj ljudi iz rurarlnih sredina, budući da je nebitno gde osoba koja se bavi ručnim radom živi. Težimo ka tome da imamo svoj vid osposobljavanja za ljude koji time zaiste žele da se bave.

ISKON mode pamučna tunika

ISKON mode, Stefan Đaković

MF: Obzirom da se bavite ručnom izradom garderobe, kako postižete standardizaciju kvaliteta proizvoda?

Dragan: Svaki ISKON mode artikal je izrađen od materijala vrhunskog kvaliteta, primenom stručnim ručnim radom. Ogroman je problem postići premijum kvalitet. Zato koristimo isključivo prirodne materijale koji su znatno skuplji od veštačkih. Kilogram nekog prediva od veštačkih materijala se, u maloprodaji, može naći za 1.000 – 2.000 dinara, dok mi u fabrici u Firenci nijedno predivo ne plaćamo ispod 35 evra, a cena može ići i do 290 evra, dok je kašmir 390 evra kilogram. Dok se to transportuje i doda PDV izađe sve to znatno više.

S druge strane, sarađujemo sa većim brojem preduzetnika i udruženja iz nevladinog sektora. Iako oni to nerado prihvataju, insistiramo na poštovanju administrativnog dela posla. Mi razumemo da, ako im je potrebno 10 sati da stvore jedan šal, treba im još jedan do dva sata da popune tabele koje su nama neophodne da bi imali prateću dokumentaciju za taj artikal.

ISKON mode ručno tkani šalovi

ISKON mode, Stefan Đaković

Ove godine smo izvezli artikle u BiH, Švajcarsku, Nemačku i Rusiju i za to moramo imati dokumentaciju da sirovinski sastav odgovara onome što piše na etiketi. Bez administrativnog dela posla to jednostavno nije moguće. S druge strane, polazim od moje dece koja imaju alegije na dosta stvari.

Zato, bez obzira na kontrole, ne želimo da nekome utičemo na ili pogoršamo zdravstveno stanje. Zato bar 20% vremena trošimo na standardizaciju. To je, u principu, pionirski poduhvat jer kada se radi o ručnom radu nemamo statistiku koja, kao kod šnajderaja, kaže koliko se može uraditi za sat vremena po artiklu. Već smo sve morali da stvaramo sami. To je bio veliki dodatni teret, ali nam je omogućio da imamo kontrolu i garanciju kvaliteta.

ISKON mode zimski šal

ISKON mode, Stefan Đaković

MF: Od čega ste krenuli, a gde ste sada po pitanju onoga što proizvodite?

Dragan: Najprodavaniji artikli su haljine, jakne, pelerine, pončoi, tunike i košulje. Uglavnom je to ženski asortiman. Za muškarce tu su šalovi i košulje u više modela. Radimo i na, popularno rečeno, aksesoaru koji prati ove odevne predmete, poput šalova i ogrtača koji su danas zapravo postali naš glavni adut. Šal je recimo idealan poklon čak i u korporativnom svetu. Dokaz za to je naša prodaja na aerodromu gde se svakodnevno prodaju šalovi.

Već dve godine razvijamo projekat šalova i izvoz koji radimo je urađen tek kada smo završili kompletnu priču za šal i ogrtač, a to je pakovanje koje zaokružuje čitavu priču. Našim partnerima smo ponudili nekoliko vrsta različitih pakovanja – od običnog kunsdruk parpira, kutije, pa do kožnog pakovanja. Zanimljivo je luksuznije varijante pakovanja najbolje prolaze jer zaista doprinose fantastičnom izgledu kada se šal ili ogrtač uzimaju za poklon. Naravno, sve to prati i kesa ili torba od biorazgradivog materijala, koje se prave u Srbiji, kao i katalog koji osobi koja dobije šal pruža informaciju šta je dobila ili kupila, od kakvih se sirovina sastoji šal, koji je proces proizvodnje primenjen, pa do načina održavanja.

Tako su šalovi postali ono na čemu ćemo graditi budućnost brenda.

ISKON mode vuneni šalovi

ISKON mode, Stefan Đaković

MF: Šta je naredni korak za vaš brend? Koji su vam planovi, a koje su vam želje?

Dragan: Uvek koračamo unapred, pa tako u 2018. godini želimo da podignemo produkciju. Želimo da pravimo šalove i ogrtače od još egzotičnijih prediva. Bićemo među prvima koji će praviti šalove od recikliranog papira. Inače ovi šalovi fantastično izgledaju. Takođe, od partnera iz Švajcarske imamo zahtev da napravimo kolekciju od prediva koja imaju sertifikat da su životinje humano tretirane. Njih ne zanima cena, već da dobiju potpuno organski proizvod koji ispunjava najviše standarde.

Takođe, u 2017. smo izvezli oko 8.000 sati ručnog rada. U narednoj godini želimo da dođemo do makar 40.000 sati. Naravno, to iziskuje pojačanje broja ljudi koji će biti angažovani na proizvodnji.

ISKON mode šal

ISKON mode, Stefan Đaković

MF: Kakvi su planovi za domaće tržište?

Dragan: Ne želimo da gađamo široke narodne mase našim artiklima već samo one ljude koje nazivam kulturnom elitom – ljude koji žele da budu drugačiji i pokažu odakle su. Primarna prodaja nam je u Srbiji i trudimo se da ostvarimo saradnju sa što više domaćih firmi. Tako se torbe koje koristimo za naša pakovanja proizvode u Leskovcu u jednoj firmi sa 6-7 zaposlenih. Isto je i sa etiketama. Iako je to skuplja opcija nego li da sve to nabavljamo iz Turske. Svet to radimo jer želimo da sarađujemo sa domaćim proizvođačima na našim tradicionalnim artiklima.

Takođe, ove i prošle godine su neki zvučni brendovi u Srbiji, poput Porschea, počeli da kupuju naš proizvod kao savršen korporativni poklon.

Ujedno, želimo da krenemo sa dodatnom edukacijom jer, ukoliko ostvarimo planove za 2018. godinu, u 2019. možemo imati ozbiljne probleme sa ljudskim faktorom. Naročito ako ne budemo na vreme krenulu da osposobljavamo saradnike. Potrebno je barem 6 meseci svakodnevnog rada kako bi saradnik ispunio kriterijume i postigao neophodan nivo kvaliteta u izradi neke rukotvorine.

ISKON mode Premium šal

ISKON mode, Stefan Đaković

MF: Kako ljudi reaguju na vaše proizvode?

Dragan: Imamo sreću što naši proizvodi interesuju samo posebne ljude i neverovatno je uživanje raditi sa njima. Naravno, ima onih koji će reći to je preskupo, “to može i moja tetka ili strina da uradi”. To je sasvim normalno. Međutim, pravo je uživanje kada, ponekad i po par sati, razgovarate sa kupcima koji zaista razumeju šta je to što radite.

Bilo je slučajeva da nam ljudi govore da se osećaju kao u muzeju ili da se osećaju kao da su došli na terapiju jer uživaju u prirodnim materijalima i bojama. To su za nas veliki komplimenti. Posebno drag mi je komentar jedne uspešne poslovne žene da je došla kod nas da se odmori, prikupi pozitivnu energiju i pripremi za težak sastanak koji je očekuje.

Takođe, direktor marketinga  Porsche finansijske grupacije je, kada smo dogovarali saradnju, nakon što je provela kod nas nekih 45 minuta, svom generalnom direktoru prenela da ozbiljno razmišlja da i sama počne da se bavi ručnim radom kao načinom za opuštanje i prikupljanje pozitivne energije.

MF: Da li nameravate da širite svoje prisustvo u inostranstvu?

Dragan: Što se tiče inostranog tržišta, planovi su da uđemo na američko tržište. U razgovorima smo i sa ljudima sa Novog Zelanda koji bi nam bili partneri za tržište Okeanije i Australije. Pored toga, sa našim partnerima planiramo i da dodatno proširimo postojeću mrežu prodajnih objekata u Švajcarskoj, Nemačkoj i Rusiji.

Pogledajte originalni članak OVDE

Posetite: MojaFirma Portal

Leave a Comment

Vaša korpa